söndag 3 juli 2011

"You have to look with better eyes"

 "You have to look with better eyes". Det är ett av mina favoritcitat. Det är taget ur en film som är lite orättvist bortglömd idag - kanske för att regissören av filmen har blivit vida mer känd för andra filmer som på sätt och vis förbättrat både tema och innehåll i just denna film. Vad heter filmen där detta citat finns och vad heter skådisen som säger det? Om jag säger vatten, avgrunder och kärlek - då har jag redan sagt för mycket. Men eftersom jag gillar frågesporter så lämnar jag gärna denna fråga öppen till er, kära eventuella läsare.

Själv är jag helt ny på den här arenan, som bloggare, menar jag - eller bloggarinna (?) Jag brukar inte ens läsa andras bloggar men nu tänkte jag testa det här mest för att ge mig själv en spark i baken och få tillbaka lusten att skriva - och bli klar med den där boken om en legendarisk svensk filmregissör som jag hållit på med till och från i flera år.

Jag kommer att skriva om honom (ja, det är en han) och om andra filmer som jag ser eller läser om i sommar. För märkligt nog är det ju ibland så att de bästa filmupplevelserna är dem man läser om. Så är det ju, eller hur, annars skulle du väl inte läsa detta just nu?


Bilden, för övrigt, har jag tagit själv, på pandareservatet i Chengdu, i Kina, för ett år sedan. Jag är ingen vidare fotograf så jag ska försöka att undvika att publicera mina egna bilder. Samtidigt förstår jag ju att det här blir en jättetråkig läsning utan bilder. Jag kunde kanske ha skrivit något om Kung Fu Panda 2 - den är säkert jättebra men i vår familj är det bara mina tre döttrar som sett den än. Det är inte alls så att jag rynkar på näsan åt den berömda pandafilmen och försöker sticka emellan med något egenproducerat. Jag gillade verkligen ettan och kommer alldeles säkert att återvända till pandan och hans filosofi.

Men nu får det räck för ikväll. Fundera på citatet ovan och låt se vem som kommer på svaret!
Simma lugnt & Hasta la vista! God natt och au revoir - och alla de där vackra orden som en viss skönsjungande katt formulerar så svängigt i en film som jag växte upp med och gärna tänker på ibland. O'Malley hette katten - och vad hette filmen? Oj då, nu blev det en fråga till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar